همراهان جشنواره

استاد نصیر پایگذار، شاعر و نویسنده (سخنران)

شنبه, خرداد 22, 1400 توسط فصل هنر

نصیر پایگذار متخلص به “نصیر” از شاعران نامی آذربایجان و استاد مسلم صنعت جناس ، در یازدهم بهمن ماه سال ۱۳۱۱ در ایستگاه راه آهن تبریز متولد شد. پدرش مهدی کارمند راه آهن بود.

مقطع ابتدائی و متوسطه را در شهر مرند و دانش سرای مقدماتی را در تبریز به پایان رسانیده و به عنوان معلم در شهر مرند شروع به کار کرد. یک سال رئیس تربیت بدنی مرند بود و به تبریز منتقل شد و در سال ۱۳۴۲ از دانشکده ادبیات تبریز در رشتهزبان و ادبیات فرانسه لیسانس گرفت و در دبیرستانهای دخترانه و پسرانه تبریز – انستیتو بازرگانی، انستیتو تکنولوژی، مرکز مربی کودک، دانش سراهای مقدماتی وراهنمائی تحصیلی، دانشگاه تبریز به تدریس تربیت بدنی و ژیمناستیک و زبان فرانسه پرداخت. مدتی مدیر مسابقات دانشگاه تبریز بود.

در سال ۱۳۶۱ از آموزش و پرورش تبریز بازنشسته شد. مدت ۱۰ (ده) سال در دانشگاه آزاداسلامی به طور قراردادی در سمت های مختلف خدمت کرد و مدتی تدریس تربیت بدنی میکردیک سال نیز در دانشگاه نبی اکرم ( ص ) تدریس تربیت بدنی کرده است. در سال ۱۳۸۲ ازدانشگاه آزاد اسلامی تبریز بازنشسته شد. وی مدتی انجمن شعر شهریار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز را مدیریت می کرد.

نصیر مدت ۱۲ سال در سمت رئیس هیئت ژیمناستیک آذربایجان شرقی و مدتی نیز نایب رئیس فدراسیون ژیمناستیک ایران بود. وی دوبار به دعوت دولت آلمان به عنوان رئیس هیئت ژیمناستیک آذربایجان شرقی در جشنهای بزرگ بین المللی ( ژیمناسترادا ) درشهرهای برلین و هانور آلمان شرکت کرده است.

وی شعرسرودن را از کلاس پنجم ابتدائی شروع کرد و اغلب انشاهای خود را منظوم می نوشت.

در سال ۱۳۶۹ اولین کتاب شعر نصیر به نام تاریمین تئللری و اشک شمع در دو زبان فارسی و ترکی منتشر شد و بزودی نایاب شده و به چاپ دوم رسید.

در سال ۱۳۷۹ کتابهای : جلوه های جناس در شعر فارسی ( تک بیتی و دو بیتی های جناس ) باللی بایاتیلار و ایپک خیاللار ازاین شاعر چاپ و پخش گردید.

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این سامانه متعلق به موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و آزانس خبری تحلیلی سونیوز می باشد.
نام
نام خانوادگی
ایـمیل

ذخیره اطلاعات


 
 
 
ثبت نام فراموشی کلمه عبور؟